دانشگاه معارف اسلامی در یک نگاه

۴۶ کل مقالات داخلی ۰ کل مقالات ISI ۰ کل مجلات ۰ کل کنفرانسها ۱۰۰۰ کل دانشجویان ۵۰۰ کل اساتید ۲۸ قدمت دانشگاه به زودی طرحهای پژوهشی غیر از داده های تعداد دانشجویان و تعداد اساتید دانشگاه که به صورت دستی از سایت دانشگاه و یا آمار منتشر شده موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی استخراج شده است سایر داده ها به صورت خودکار و بر اساس پایش ماشینی بروی مقالات نمایه شده از کنفرانسها و ژورنالهای کشور و یا پایگاههای بین المللی صورت می پذیرد. در صورتی که مغایرتی در داده های واقعی و آمار اعلام شده از روی این سایت ملاحظه می نمایید، می توانید از طریق بخش ارتباط با ما با کارشناسان سیویلیکا برای رفع مغایرت ارتباط بگیرید.

رتبه دانشگاه معارف اسلامی در سالهای اخیر

دغدغه اصلی محققان دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۳۹۷ موضوع اخلاق و حوزه علمیه بوده است.
توضیح نمودار رتبه بندی سالانه

نمودار زیر رتبه (Rank) دانشگاه معارف اسلامی را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سالهای مختلف نمایش می دهد. رتبه "یک" به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند. تعداد مقالات دانشگاه معارف اسلامی در نمودار پایین در طی سالهای مختلف نمایش داده شده است.
هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود.
با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۸ نهایی نمی باشد، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. کلیه نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.



نمودار سالانه مقالات دانشگاه معارف اسلامی به تفکیک مقالات کنفرانسی و ژورنالی

توضیح نمودار سالانه تولید مقالات علمی

نمودار زیر تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران دانشگاه معارف اسلامی در هر سال را نمایش می دهد. این نمودار شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران دانشگاه معارف اسلامی می باشد که به تفکیک سال است. با کلیک بر روی عبارت "مقالات ژورنالی" و یا "مقالات کنفرانسی" قابلیت انتخاب و افزوده شده هر یک مقالات مجموعه های ژورنالی یا کنفرانسی به نمودار وجود دارد.



نمودار سالانه مقالات بین المللی ISI منتشر شده توسطدانشگاه معارف اسلامی

توضیح نمودار سالانه مقالات بین المللی ISI

نمودار زیر تعداد مقالات منتشر شده توسط پژوهشگران دانشگاه معارف اسلامی در هر سال را نمایش می دهد. این نمودار شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی پذیرفته شده پژوهشگران دانشگاه معارف اسلامی می باشد که به تفکیک سال است. با کلیک بر روی عبارت "مقالات ژورنالی" و یا "مقالات کنفرانسی" قابلیت انتخاب و افزوده شده هر یک مقالات مجموعه های ژورنالی یا کنفرانسی به نمودار وجود دارد.



نمودار کنفرانسهای برگزار شده و شماره نشریات منتشره دانشگاه معارف اسلامی

توضیح نمودار کنفرانسها و ژورنالها

نمودار زیر شامل دو سری داده است. سری اول، تعداد کنفرانسهایی که دانشگاه معارف اسلامی در هر سال برگزار نموده است و سری دوم شامل شماره هایی از نشریات علمی است که توسط دانشگاه به چاپ رسیده است.



همکاران استراتژیک علمی دانشگاه معارف اسلامی

توضیح نمودار همکاران استراتژیک علمی

تمام مقالات نمایه شده در پایگاه سیویلیکا تجزیه و تحلیل شده و پس از اختصاص نویسندگان مقالات به مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارتباط بین نویسندگان مقالات تحلیل می شود. ما می دانیم که پژوهشگران دانشگاه معارف اسلامی با کدام دانشگاهها و مراکز علمی همکاری تخصصی داشته اند که نتیجه آن تولید محتوای علمی در قالب مقاله بوده است.

نمودار چگالی موضوعات مهم پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی

توضیح نمودار چگالی موضوعات پژوهشی

عمده محورها و کلیدواژه های علمی مورد بحث توسط پژوهشگران دانشگاه معارف اسلامی در مقالات تولیدی سال 1397 به صورت زیر می باشد. این کلید واژه ها بیشترین کاربرد را در کل مقالات تولیدی امسال این مرکز داشته اند.
یعنی دغدغه اصلی محققان 1397 موضوع اخلاق و حوزه علمیه می باشد.

قرار گرفتن دروس معارف اسلامی در برنامه آموزشی مقطع کارشناسی کلیه رشته‌های تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور از جمله اقدامات اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به منظور توسعه و تعمیق باورها و اندیشه‌های دینی و انقلابی و تحوّل مثبت در رفتارهای فردی و اجتماعی نسل جوان دانشگاهی و مقابلة آگاهانه با شبهات و تفکرات التقاطی صورت گرفته است.
نقش بالقوه این دروس در اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و منور ساختن فضای آموزشی و پژوهشی نسل جوان دانشگاهی به فروغ ایمان و معنویت، بر صاحب‌نظران دینی و فرهنگی و کارشناسان مسایل دانشگاهی پنهان نمی‌باشد.
دستیابی به این اهداف ارزشمند بیش و پیش از هر مؤلفه دیگر در گرو تأمین و حضور مدرّسان مؤمن، متخصص، متعهد و زمان‌شناس در کرسی تدریس دروس معارف اسلامی می‌باشد. برای تأمین این نیاز اساسی، «دانشگاه معارف اسلامی» تأسیس گردیده است.

۱. ضرورت‌ها

الف‌ـ به علت اهمیت و جایگاه حساس دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، مقام معظم رهبری(دام‌ظله‌العالی) همواره بر لزوم توجه بیشتر به این دروس و تربیت مدرسان توانا برای تصدی این مسئولیت در دانشگاه‌ها تأکید نموده‌اند. بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاست‌های اجرایی اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوب جلسه ۴۳۳ تاریخ ۱۷/۹/۱۳۷۷ (دربخش مربوط به استاد) در ذیل سیاست‌های اجرایی راهبرد ۲ بر تقویت و تأسیس مراکزی برای تأمین و تربیت استادان معارف اسلامی و ایجاد تسهیلات لازم برای استخدام و جایابی آنان تأکید می کند.
ب‌ـ بر اساس برآورد‌هایی که توسط معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها انجام گرفته در هر سال تحصیلی (تا خرداد ماه ۱۳۸۳) بیش از ۰۰۰/۶۰ واحد دروس معارف اسلامی در دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی ارایه می‌گردد.
با توجه به افزایش مستمر تعداد دانشجویان دانشگاهها، که بر اساس برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه، رقم دانشجویان کشور به ۰۰۰/۷۰۰/۳ نفر خواهد رسید، این حجم به سرعت در حال افزایش است.
تأمین استاد برای ارایۀ این حجم از واحدهای آموزشی تا پنج ساله آینده مستلزم به کارگیری بیش از ۰۰۰/۵ عضو هیأت علمی تمام وقت می‌باشد که با همه تلاش‌های صورت گرفته در طی سال‌های گذشته تاکنون فقط ۵۰۰ عضو هیأت علمی تمام وقت در کلیه دانشگاه‌ها جذب و در نتیجه بیشتر واحد درسی معارف اسلامی توسط استادان حق‌التدریس ارایه شده که به نوبۀ خود موجب کاهش کیفیت و ضعف‌ کارآمدی این دروس گردیده است. با وجود این نیاز اساسی و گسترده هیچ مرکزی متولی تربیت استاد برای تدریس دروس معارف اسلامی نمی‌باشد.
ج‌ـ تجارب به دست آمده در بیش از دو دهه گذشته نشان می‌دهد که نقش اصلی در کارآمدی و عرضه مناسب و مؤثر این دروس بر عهدۀ استادان توانمند، عالم، دین‌شناس، متعهد با انگیزه و آشنا به زمان و نیازها و علایق نسل جوان می‌باشد. تأمین این مهم در صورتی امکان‌پذیر می‌گردد که فضای مناسب آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای تربیت و پرورش استادانی با این اوصاف همراه با امکانات ویژه تدارک دیده شود. توجه به این نکته ضروری است که فارغ‌التحصیل تحصیلات تکمیلی از مراکز حوزوی و دانشگاهی به علت عدم تناسب رشتۀ تخصصی آنان با دروس معارف اسلامی یا به کلی علاقمند به تدریس این دروس نمی‌باشند و یا از توانایی‌های روشی و محتوایی کافی برای این منظور برخوردار نیستند.
د ـ تغییرات گسترده در عناوین و سرفصل‌های دروس معارف اسلامی بر اساس مصوبه جلسه ۵۴۲ مورخ ۲۳/۴/۱۳۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، که به توسعه کیفی و کمی این دروس متناسب با نیازهای فکری و فرهنگی نسل جدید دانشجویی منجر شده این دروس را به سمت تخصصی‌تر شدن و تنوّع بیشتر متمایل ساخته است. اجرای دقیق و هدفمند این عناوین و سرفصل‌ها در گروه تربیت و پرورش استادان کارآمد و سرمایه‌گزاری ویژه می‌باشد.
هـ ـ بسیاری از صاحب‌نظران، نخبگان و دلسوزان دینی، فکری و فرهنگی که از نزدیک در جریان اهمیت بی‌بدیل دروس معارف اسلامی در دانشگاهها، کمبود و مشکلات آن قرار گرفته‌اند بر لزوم اختصاص امکانات مناسب به این دروس و از جمله تأسیس دانشگاه معارف اسلامی تأکید می‌نمایند.

۲. اهداف

الف ـ تربیت و تأمین کادر هیأت علمی گروههای آموزشی معارف اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
ب ـ دانش‌افزایی و تقویت بنیة علمی مدرسان معارف اسلامی
ج ـ تقویت مهارت‌های تدریس و تحقیق در مدرسان معارف اسلامی
د ـ فراهم آوردن زمینه لازم جهت تأثیرگذاری بیشتر دروس معارف اسلامی از طریق تربیت استاد، تدوین متن و بررسی سایر عوامل مؤثر در این امر
هـ ـ ارائه روش‌های نوین و مؤثر در ارائه دروس معارف اسلامی
و ـ شناسایی روش‌ها و فنون برقراری رابطه عاطفی و سازنده با محیط دانشجویی و تقویت مدرسان معارف اسلامی در این خصوص

۳. وظایف و اختیارات

الف ـ فراهم نمودن امکانات لازم برای تحقق اهداف فوق
ب ـ برگزاری ودایر نمودن دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مدرسی معارف اسلامی، پس از کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی
ج ـ برنامه ریزی، مدیریت و برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت برای مدرسان معارف اسلامی (بدون آنکه به اعطای مدرک تحصیلی منجر شود.)
د ـ برگزاری نشست ها و همایش های علمی متناسب با گرایش های علمی و نیازهای مدرسان معارف اسلامی
هـ ـ تحقق، تدوین و تالیف در زمینه متون آموزشی مورد نیاز گروههای آموزشی معارف اسلامی
و ـ سازماندهی، توسعه و تعمیق پژوهشهای مرتبط با دروس معارف اسلامی

۴. ارکان دانشگاه

الف ـ هیأت امنا
ب ـ رئیس دانشگاه
ج ـ شورای دانشگاه

۵. ترکیب هیأت امنا

الف ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها( رئیس هیأت امنا)
ب ـ وزیر علوم،تحقیقات و فناوری یا نماینده وی
ج ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا نماینده وی
د ـ معاون امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهادنمایندگی
هـ ـ رئیس دانشگاه (دبیرهیأت امنا)
و ـ دو تن از اعضای هیأت علمی معارف اسلامی به پیشنهاد معاون امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهادنمایندگی و تأیید رئیس «نهادنمایندگی»
ز ـ دو تن از شخصیت های علمی – فرهنگی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت «دانشگاه» داشته باشند.
تبصره: اعضای مذکور در ردیف های ۶ و ۷به پیشنهاد رئیس «نهادنمایندگی» و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات وفناوری برای مدت چهار سال منصوب خواهند شد. انتصاب مجدد آنان بلامانع است.

۶. رئیس دانشگاه

رئیس «دانشگاه» که نماینده قانونی دانشگاه در مراجع حقیقی وحقوقی می باشد، از میان اعضای هیات علمی به پیشنهاد رئیس «نهادنمایندگی» و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حکم رئیس نهادنمایندگی برای مدت چهارسال منصوب می شود. پیشنهاد و انتصاب مجدد وی بلامانع است و تا زمانی که فرد دیگری به جای وی منصوب نشده باشد همچنان به انجام وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می دهد.
تبصره: پذیرش استعفا یا عزل رئیس دانشگاه باحکم رئیس «نهادنمایندگی» خواهد بود.

۷. ترکیب شورای دانشگاه

الف ـ رئیس دانشگاه (رئیس شورا)
ب ـ معاونان دانشگاه
ج ـ رؤسای دانشکده ها
د ـ دو تن از اعضای هیات علمی هر شورا (شوراهای آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی) به انتخاب شورای مربوط
هـ ـ دو تن از اعضای هیات علمی که دانشیار یا استاد باشند به انتخاب رئیس دانشگاه
تبصره: افراد مذکور در ردیف های ۴و ۵ باید واجد شرایط مندرج در ماده ۴ آیین نامه مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب ۱۳۷۰، باشند.